Mäktiga människor och spelningar!

Helgens resa till Göteborg med konserer var helt magisk. Men jag kommer berätta mer om det senare. Först vill jag ge en liten hyllning till de människor jag träffar i min vardag och som facinerar mig varje dag. Människan är en mäktig varelse som kan överleva det mesta.

Inom hemtjänsten som jag jobbar träffar jag dagligen många människor som behöver hjälp av olika slag. En del behöver hjälp med att städa, en del med att ta sin medicin. Någon behöver att vi kommer och pratar eller går en promenad. De finns de som behöver hjälp med allt. Från att ta sig ur sängen, få ren blöja och nya kläder till att få hjälp med att äta och gå på toaletten.

Oavsett vilken hjälp de behöver är det lätt att glömma den människan som ligger bakom. Och med den resan som ligger med varje människa. En resa vi kallar livet. Jag träffar ett par som firade sin 60åriga bröllopsdag för lite sedan. De berättade att nu när de blivit över 90 år började de kiva. De har aldrig gjort det tidigare. Det kallar jag en perfekt match! Jag träffar människor vars mamma lämnade dem och pappan är alkoliserad. Jag träffar människor som som har många nära men aldrig får besök, jag träffar människor vars båda barn dog innan de var 20 år. Jag möter människor som gått igenom saker man inte ens vill tänka på. Människor som inte fick träffa sitt nyfödda barn hela första året eftersom mamman blev sjuk.

Till alla dessa människor vill jag ge en hyllning och öppna ögonen för alla er andra. Gå inte genom livet och önska att saker var annorlunda. Var lycklig över det du har och hitta glädjen i även de svåra stunderna. Tänk efter nästa gång du blir arg. Är det en situation som är värd att riskera ditt förhållande för. Är det något du kommer bry dig om när du blir gammal och måste ha hjälp för att nå till soffan. Ta en titt på den som sitter bredvid dig och ställ dig frågan:
Vill du ha med den personen på resan? Vill du sitta där i slutet och titta på den personen du ser idag? Vill du dela ditt liv med de du har nära dig?
Om svaret är ja.. värna då om de relationerna. Bekräfta dem och visa dem att du vill leva med dem och att de är viktiga för dig. Det kanske låter enkelt men tänk efter.. hur ofta bekräftar du verkligen dina barn, din man, fru? Då menar jag inte att ni säger älskar dig varje dag för det är en vana. (Prova att bryta den om du inte tror mig). Jag menar de där små sakerna som verkligen stärker er relation. Vad händer om du nästa gång din partner säger något du tycker verkar helt tokigt.. om du i stället frågar dig vad intressant, varför tänker han så? eller hur menar han där? Om man tar ett steg tillbaka när barnen börjar tjafsa om något och försöker se en väg runt.

Ni vill ju ha dem människorna nära er länge. Fokusera på det och på att hålla relationen levande. Vilken bil man ska ha och vilken färg ni ska ha på gardinerna i vardagsrummet är inga riktiga problem.
Vad har du egentligen för problem?
Och kom ihåg, det finns bara två sorters problem. De du kan lösa och de du inte kan lösa. De du kan lösa kan du sluta fundera över och du inte kan lösa kan du ändå inte göra något åt så sluta ödsla massa onödig energi och sätt dig och spela finns i sjön med barnen.

Jag skriver om våran resa en annan dag. Blev lagom långt idag ändå :)



Hur mycket orkar du bära??




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0