Vinter igen :O

Det har blivit kallt igen. Minusgrader och rutorna på bilen måste skrapas. Typiskt. Lite skyller jag på mig själv då jag i smyg tänkte förbjudna tankar om att det var varmt. Förlåt!! Jag älskar värmen missförstå mig inte och skulle aldrig klaga på att solen skiner och går upp- Den dagen solen slutar att gå upp då slutar livet för allt och alla så solen är i min värld något vi bör dyrka eftersom våra liv hänger på det.

Förutom solen finns det en del nödvändiga saker i en människas liv. Det finns nödvändiga saker som vi helt enkelt inte klara oss utan, eftersom de celler och mikroorganismer vi är uppbyggda av helt enkelt inte överlever om vi får i oss en del saker. Eller får vissa saker.

Det finns livsnödvändiga saker sedan finns det saker som vi strävar efter. En inre önskan hos alla människor, mer eller mindre. Vuxna människor har många sådana saker. Att känna tillhörighet, att känna att man har kontroll över sitt liv, att känna sig viktig och behövd. Vi vill hålla en så god självbold som möjligt och strävar efter att upprättahålla vårat jag i alla situationer. Vi kan till och med ljuga för oss själva för att rättfärdiga ett misstag. Barn har en sådan sak. Dom vill känna ovillkorlig kärlek och bli sedda.

Något som jag fasar mest för i min uppfostran med mina barn är att dom inte ska känna sig sedda. Att dom ska känna att mamma bryr sig inte. Det är inte lönt jag säger något för mamma lyssnar inte. Att bekräfta sina barn, att lyssna på dem och verkligen verkligen lyssna på dem är så oerhört viktigt.
Ett exempel som jag tror jag nämt tidigare.

Jag pratar i telefonen. Min ena son kommer och säger mamma. Jag svara inte (jag pratar ju). Han upprepar och upprepar och jag TÄNKER bara mer och mer att han får vänta för jag pratar.
Till slut vänder min son sig om och går där i från, nedstämd och upprörd och tänker att mamma bryr sig ändå inte så inte lönt jag fortsätter.

Det skär i mitt hjärta bara av tanken på hur det känns för min lilla pojke att känna att mamma inte lyssnar, mamma är inte intresserad. Han känner sig oviktig och obetydlig.

Det enda som hade behövt hända för att avfärda att han reagerar på¨detta viset, för jag menar egentligen bara att han måste vänte inte att jag inte är intresserad. Det hade varit så enkelt som att vända mig till honom och säga att nu pratar mamma i telefonen så nu får du vänta.

Hade jag gjort det hade jag bekräftat honom, visat att jag sett och märk honom. Jag hade också visat att jag bryr mig men ändå visat att han måste vänta på sin tur. I alla situationer oavsett om det är dina barn, din man, en vännina eller vem det än är så förvänta inte dig att personen ska förstå vad du menar om du inte säger det. Du kommunicerar även om du inte pratar. Tänk hur du själv hade upplevt en situation om det var du som var den andre. Ingen gillar att känna sig ignorerad.


I lördags var vi med alla barnen på gymnastikuppvisning. Mormor var också med och farmor och farfar satt och tittade. Dom var super duktiga pojkarna och älskar verkligen sin gymnastik. Att grannens tös också var med gjorde det hela mycket roligare även om hon är i en annan grupp.

I dag fick jag lappen från dagis om att barnen fått plats på sitt gamla dagis igen. Dom börjar i början på augusti. Det ska bli spännande och skönt att få ha dem nära igen. Slippa köra till dagis varje dag. Har börjat jobba lite också och fick mitt schema för sommaren. Det blir ett långt sommarlov för barnen innan nya dagis eller gamla dagis som dom fortfarande säger.

Nu ska jag gå i duschen och sedan decka framför en film i soffan i famnen på min man.
Trevlig kväll gott folk :)
Anna
2011-05-14 @ 23:02:43
URL: http://annaoja.blogg.se/

tack för senast =)lycka till i sommar med jobbet å allt. och skolan nu! <3

Åsa
2011-05-16 @ 08:39:41

Tack själv! Det var väldigt trevligt och efterlängtat!!

Lycka till själv! Vi ses snart igen <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0