BAKSLAG!!

BAKSLAG!!

Det är ju inget nytt för som läst min blogg tidigare att jag har IBS.
Efter en vecka med intensiv träning och en mysig helg med ensammys med ena sonen vaknade jag i morse med värsta sortens IBS anfall. För er som inte vet vad det är kan läsa allt om IBS via länken nedan.

Förutom att min mage varit bråkig en längre period med många dagar då det verkar som jag ätit en ficklampa så kom detta stor anfalletalltså i morse. Det består i att jag vaknar och rusar till toaletten, ficklampan tänds (lös i magen :O ) jag blir kallsvettig, skakar, fruktansvärt ont i magen, mår illa och blir svimfärdig.

Det känns inte alls tryggt med tre barn hemma som är vakna och väntar på att få gå till dagis. Väl klar på toa utan att ha svimmat, är energin helt slut. Masar på barnen kläder och lyckas få iväg den till dagis. Här hem och vila en stund. Nej just det tvätten. Går som en zombie till tvättstugan och slänger igång första maskinerna. Kryper (nästan) tillbaka till sängen och ställer klockan för att hinna byta på maskinena. Lägger en hand på magen och ber att den ska ha lugnat sig när jag vaknar så jag kan åka till talpedagogen med mina pojkar i eftermiddag.

Utan ork och energi måste dagen fortsätta. Det är den mörka baksidan av att ha sjukdomen IBS och vara ensamstående. Man kan helt enkelt inte vara dålig.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte skulle jobba idag och även för att dessa extrema anfallen "bara" kommer 2-3 ggr/år.

Jag har idag googlat lite mer om IBS som så många gånger förrut och kommit fram till att jag ska prova LCHF. Mååånga som jag läser om och även en vän till mig med samma problem har blivit hjälpta av denna kosten. Det är värt ett försök. Så en månad från idag ska jag ge det i alla fall. Men nya rutiner. Kommer också ta upp en vana jag hade innan då jag låg och lyssnade på avslappningsmusik på kvällen.

LCHF kommer jag göra ganska enkelt, äta kött, fisk, ägg och grönsaker som vuxit ovan jorden. Undvika socker och stärkelserikmat och alla sädeslag, tex, bröd, pasta, ris, potatis, flingor.
För att komplettera de minskade kolhydraterna blir det lite extra NATURLIGA fetter som smör och grädde 40 %
Under den första månaden ska jag även helt undvika: MJÖLKprodukter, GODIS, LÄSK, alkohol, ÖL och andra liknande saker.

Kommer hålla tillbaka med träningen under tiden kroppen ställer om sig på nya vanor och ny kost för att inte göra mer skada än nytta och blir det motion är fokusen, promenader. Annars är det kost, avslappning och sömn som är mina ledord första månaden.

Håll tummarna att det blir en förbättring!

http://www.magotarm.se/diagnoser-tillstand/diagnos-behandling/ibskolon-irritabile/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0