Du har alltid ett val...

Varje morgon du vaknar och varje ny dag som dig ges, har du möjlighet till aktiva val.

I dag skulle jag till exempel kunna gnälla över hur dåligt jag sovit, hur ont det gör med nackspärr, all tvätt jag måste ta hand om, att det kommit mer snö när jag ska ut och springa och likande.
Men i stället väljer jag att vara glad över att jag ännu en dag fått vakna och se solens strålar lysa in i mellan springorna på persiennen och ännu en gång får höra mina barns skratt och ännu en gång fått en ny dag som jag kan forma precis som jag vill. Genom de val jag gör.

Vad händer om vi vänder alla måsten till viljor? Jag måste tvätt blir jag vill tvätta. Jag vill laga mat och jag vill diska. Då blir det plötsligt något att vi själva valt. Vi vill ju ha rena kläder och vi vill ju ha mat. Om vi kan se på saker som att vi vill i stället för att vi måste så kan vi på så sätt öka känslan om att det är vi som styr. Får vi en känsla av vi själva valt att göra något så blir det oftast mycket lättare att göra något.

Att alltid ha ett val innebär att du själv bär hela ansvaret för ditt liv. Det är du som styr dina handlingar och det är du som väljer din väg i olika situatuioner. Det kan kännas otäckt eftersom det ger oss ett stort ansvar för att välja rätt. Det är också skrämmande för om vi skulle fatta ett felaktigt beslut om hamna någonstans vi inte trivs med (i livet alltså) kan vi inte skylla på någon annan än oss själva. I grund och botten är det trots allt mina val som fått mig dit jag är idag. Samtidigt som det är skrämmande att jag har hela ansvaret för mitt liv är det en befrielse. Jag har ju faktiskt ett val. Om jag inte trivs med där jag befinner mig kan jag ta mig därifrån. Det gäller bara att våga välja den väg man tror är rätt och lita på att man gör sitt bästa.

För mer än sitt bästa, kan man faktiskt inte göra.



Madde
2011-02-23 @ 13:07:21
URL: http://mlovdahl.shapemeup.se

Mycket kloka tankar Åsa!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0