Jämnställdhet

Jämställdhet Vad är det egentligen som för en riktig man och är kvinnans plats verkligen i hemmet vid spisen?

Att män och kvinnor är olika är det inga tvivel om och att killar har andra fysiska förutsättningar är inte heller nytt. Men hur är det med resten. För mig är det självklart med lika lön för lika arbete om förutsättningar och erfraenheter är samma. Men för att vara helt ärlig så tror jag inte mycket på det här med jämställdhet och tycker personligen att det har gått lite långt.

På alla de ställen jag jobbat har de manliga kollegerna varit mer effektiva, arbetet bättre självständigt och inte fastnat i långa samtal med en kollega om vardagen och familjen. På kvinnodominerande arbetsplatser har det varit tissel, tassel, skitsnack, intriger och annat som gör att man lägger mindre energi på det man egentligen är där för att göra, nämligen arbeta.

I hemmet är det en annan miljö, där passar det med fikapauser och där jobbar en kvinna ensam och utan att störas av det som finns runt om henne, oftast ingen.

Vad jag vill ha sagt är att det kanske inte är så konstigt att männen tar sig fram lättare i arbetslivet då de i många fall har en annan arbetsmoral och prestationsförmåga på arbetet. Som pappa mäts ofta dina prestationer i det du gör på arbetet och det du förser din familj med, som mamma mäts du hur städat och fint du orkar ha det samtidigt som dina barn är väluppfostrade, maten hemmalagad och tvätten stryken.

Vill vi bli respekterade på arbetet och bli jämnställda männen, ja då tror jag att vi får börja med att se över den grundläggande inställningen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0