Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.

Jag har inte bloggat på ett tag nu och det beror väldigt enkelt på att jag haft fullt upp runt om mig. Jobb, skola, pojkvän, barn, fritidsaktiviteter och allt som ska gå runt. Har börjat söka lite jobb på heltid och hoppas på att få napp och börja jobba under vårterminen. Håll tummarna för mig! Ska efter jul flytta till en större lägenhet med ett rum till. Det är en lägenhet i samma hus så det är inte så långt att flytta och barnen slipper byta dagis.
 
Något av det värsta jag vet är människor som röker när de är gravida. De rökande mammorna försvarar sitt beroende, för det är vad det är ett beroende. De försvarar sig med att det har gått bra de andra gångerna jag varit gravid och rökt, det är mitt liv och mitt val. Men vet du vad, det är faktiskt inte ditt liv bara. Det är ditt val, eftersom bebisen in magen inte kan be sin mamma att inte röka. Om bebisen från magen hade sagt snälla mamma rök inte på mig det är inte bra för mig och kan vara väldigt skadligt för mig. Hade ni låtit bli det då? Skulle du blåsa rök rakt på ditt barn som ligger i din famn? Det behöver inte vara farligt och skadligt för barnen men det kan vara. Du behöver inte inte dö om du krockar med bilen och inte har bälte på dig, samma med dina barn, men vågar du chansa? Barn behöver inte få allvarliga skador om de inte har cykelhjälm och trillar, men vågar du chansa? Om det händer något med barnet som ni väntar ni röker, skulle ni kunna se ert barn i ögonen och säga att skadan förmodligen beror på att att ni rökte? Det är alltså ert fel, det är ni som orsakat barnet skada och besvär.
 
Chansen finns att inget händer, vågar ni chansa? Ni har ett ansvar mot era barn och vi har alla ett ansvar mot alla barn. Inga barn förtjänar att hamna utanför och alla barn förtjänar att någon bryr sig, redan från första stunden i magen på sin mamma. Ni kan kolla mer om ansvar för varenda unge på Unicef´s hemsida :)
 
Kämpa för varenda unge!! Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på – eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över. Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad. UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att ALLA barn ska få den barndom som de har rätt till. Det handlar om så självklara saker som till exempel rent vatten, vaccin mot dödliga sjukdomar, bra hälsovård, skola och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. På unicef.se kan du vara med och kämpa för varenda unge, eller sprid budskapet du också genom att blogga, twittra eller "facebooka" om barns rättigheter.
 
 
Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.
 
 
Du kan göra större skillnad än du tror.
 
 
Tjip o hej!!
Ida
2012-11-15 @ 00:54:00

Tycker det är underbart att du ska flytta in i vår gamla lägenhet. Jag har några av mina absolut bästa barndomaminnen därifrån och hoppas att ni kommer trivas där lika bra som vi gjorde :)

Åsa
2012-11-15 @ 06:56:31

Vad roligt Ida! Det hoppas jag med. Tack så mycket :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0